پنجشنبه ۲۷ شهریور ۰۴

خدمات رايگان ثبتي

مراحل گام به گام ثبت برند (بخش دوم)

۲۲ بازديد

مراحل گام به گام ثبت برند (بخش دوم)

در مطلب قبلي به 2 گام نخست ثبت برند اشاره شد و در ادامه اين مطلب دو گام ديگر از مراحل ثبت علامت تجاري شرح داده مي شود.

گام سوم

در اين گام نياز است از طريق سامانه مركز مالكيت معنوي براي ثبت اظهارنامه تجاري اقدام نماييد و پس از آن اظهارنامه مربوطه را تكميل نماييد و در پايان مدارك مورد نياز را بارگذاري نماييد. مدارك مذكور عبارتند از كپي شناسنامه و كارت ملي متقاضي يا متقاضيان، مجوز فعاليت، كارت بازرگاني (در صورتي كه قصد ثبت برند لاتين را داريد) و همچنين نمونه علامت برند خود با اندازه ۶ × ۶ سانتيمتر كه ميبايست همگي را در سامانه فوق بارگذاري نماييد.

پس از انجام مراحل قبل و همچنين پرداخت هزينه هاي مربوط به اين فرآيند لازم است برگه نهايي كه در سامانه براي شما نمايش داده شده است را پرينت نموده و پس از مراجعه به يكي از دفاتر ثبت اسناد رسمي، اطلاعات وارد شده در فرم را به تاييد رسانيد و از دفترخانه مورد اشاره گواهي امضا و فرم تاييد اطلاعات كاربري اخذ نماييد. در نهايت ميبايست با وارد كردن اطلاعات فرم در سامانه، يوزر و پسورد دريافت نماييد كه از اين به بعد در پيگيري هاي بعدي از طريق همين نام كاربري و كلمه عبور قادر به پيگيري مسايل خواهيد بود.

گام چهارم

در صورتي كه اظهارنامه ثبت علامت تجاري ارسالي شما مورد بررسي قرار گرفت و فاقد هر گونه ايراد اعلام گرديد  و نهايتا مورد تاييد قرار گرفت براي شما پيامكي ارسال خواهد شد با اين مضمون كه ثبت علامت تجاري مورد تقاضاي شما از سوي اداره علائم تجاري بلامانع تشخيص داده شده است. لذا توجه داشته باشيد در زمان ورود اطلاعات خود شماره همراه معتبر و در دسترس خود را اعلام نماييد تا در مواقع لازم ملزم به مراجعه حضوري و تغيير اطلاعات نادرست نشويد. در اينجا مراحل ثبت برند تقريبا روو به پايان است و تنها چند گام كوچك تا ثبت برند شما باقي مانده است. در اين مرحله ضروري است تا به صورت حضوري به اداره مالكيت معنوي رفته تا نسبت به تشكيل فيزيكي پرونده خود اقدام نماييد.

لازم است مجدد تاكيد نمايم با توجه به تخصصي بودن موضوع و اهميت بسيار بالاي ثبت دقيق و درست يكبرند پيشنهاد مي شود اين كار حتما از طريق وكلاي خبره و تخصصي ثبت شركت و ثبت برند صورت پذيرد.

ادامه اين مطلب در بخش بعدي ارايه خواهد شد.

 

مراحل گام به گام ثبت برند (بخش اول)

۱۹ بازديد

مراحل گام به گام ثبت برند (بخش اول)

در اين مطلب سعي شده است در سه بخش تمامي اقدامات لازم در راستاي ثبت يك برند تجاري به اختصار توضيح داده شوند لذا خواهشمند است پس از مطالعه مطلب پيش رو در صورت بروز هر گونه سوال در خصوص ثبت علامت تجاري با مشاوران متخصص موسسه ويونا به صورت رايگان تماس حاصل نماييد.

گام  اول ثبت برند

مرحله نخست ثبت برند انتخاب نام تجاري و نماد است. بايد توجه داشته باشيد كه اين نام نميتواند مشابه ديگري داشته باشد فلذا براي جلوگيري از تشابهات احتمالي لازم است ار نام هاي چند سيلابي مختلط استفاده نماييد و همچنين دقت داشته باشيد نام و نماد انتخابي بايد داراي ويژگيهايي باشد كه برخي از آنها عبارت اند از:

-         باعث گمراه شدن مخاطبان نشود

-         ميبايست ابتكاري بوده و وجه تمايز داشته باشد. براي بررسي دقيق و تخصصي وجه تمايز ميتوانيد از كارشناسان خبره موسسه حقوقي ويونا كمك بگيريد

گام  دوم ثبت علامت تجاري

گام دوم در ادامه مراحل ثبت نام تجاري، مهيا كردن مدارك و مستندات لازم براي ثبت برند است كه در ادامه همين بخش ليست مدارك مورد نياز ليست شده است:

-         مدارك هويتي اشخاص حقيقي (كپي شناسنامه، كپي كارت ملي)

-         مدارك هويتي اشخاص حقوقي (آخرين روزنامه رسمي، شناسنامه صاحبان امضا)

-         مدارك مربوط به نماينده يا وكيل كه داراي حق امضا باشد (در صورتي كه براي انجام امور از وكيل استفاده مي نماييد)

-         مدارك مبني بر داشتن كارت بازرگاني معتبر در صورتي كه در نام انتخابي برند كلمات لاتين وجود داشته باشد و يا ريشه عربي داشته باشد.

-         ارسال كپي مجوز فعاليت (شامل جواز كسب، پروانه بهره برداري و ... و همچنين كپي جواز تاسيس بهره برداري،پروانه ساخت و يا هر گونه مجوز فعاليت براي اشخاص حقوقي)

-         آپلود نمونه علامت انتخابي (ميبايست يك نمونه از علامت انتخابي را آپلود كرده و همزمان نسبت به تكميل فرم هاي اظهارنامه اقدام نموده و چند نمونه گرافيكي از علامت را همراه با ديگر مدارك بارگذاري نماييد)

-         چنانچه قصد داريد از حق تقدم استفاده نماييد بايد مدارك مربوطه را همزمان با تكميل اظهارنامه، تسليم نماييد.

ادامه مطلب در بخش دوم قابل مطالعه است.

 

 

مراحل ثبت شركت

۱۸ بازديد

مراحل ثبت شركت

امروزه به علت پيشرفت تكنولوژي و گسترش زيرساخت هاي ارتباطي و همچنين افتتاح شركت هايي كه به صورت تخصصي و اختصاصي در زمينه ثبت شركت و ثبت برند فعاليت ميكنند كار متقاضيان براي ثبت شركت و تاسيس موسسه بسيار ساده تر كرده است. در همين راستا موسسه حقوقي ويونا با سالها سابقه درخشان در تمامي مراحل ثبتي كنار شما خواهد بود.

براي اينكه فعاليت يك واحد خدماتي تجاري قانوني شود، در هر زمينه اي كه فعاليت ميكند شامل خدماتي، توليدي، توزيعي، حقوقي، آموزشي و غيره مي بايست نسبت به ثبت شدن آن فعاليت در اداره ثبت اسناد و املاك كشور اقدام شود تا از سوء استفاده هاي احتمالي در آينده توسط افراد سودجو جلوگيري شود.

براي ثبت شركت لازم است اطلاعاتي در اين خصوص داشته و سپس با طي مراحل قانوني مطابق با قوانين مدون در قانون تجارت اقدام نمود. در سالهاي نه چندان دور و قبل از پيشرفت اينگونه تكنولوژي سايبري، زماني كه اينترنت تا اين حد در دسترس نبود و همچنين عدم وجود شركت هاي حقوقي معتبر، مراحل ثبت شركت به صورت انفرادي و توسط متقاضي انجام مي شد و فرد بايد به تنهايي پيچيدگي هاي اداري در روند درخواست را طي ميكرد و از اين رو دچار اشتباهات متداول در اين مسير مي شد چرا كه تجربه و دانش كافي در اين زمينه نداشتند و مجبور به پرداخت چندباره هزينه هاي ثبت شركت مي شدند.

مراحل ثبت شركت به صورت كلي به شرح ذيل است :

-         در همان ابتدا ميبايست شركا و سهامداران شركت را تعيين كرده باشيد ( براي ثبت شركت بامسئوليت محدود حداقل دو نفر و براي ثبت شركت سهامي خاص حداقل سه سهامدار و 2 بازرس مورد نياز است.)

-         ثبت نام در سامانه سازمان ثبت شركت ها

-         تعيين موضوع فعاليت شركت و همچنين تعيين مدت زمان فعاليت شركت براي ثبت شركت سهامي خاص

-         تعيين سرمايه اوليه

-         وارد كردن نام شركا، سمت هر يك از آنها، تكميل كردن متن صورتجلسه پيش فرض

-         تكميل اساسنامه، شركتنامه، اظهارنامه و تقاضانامه

-         تكميل و ارائه مدارك درخواستي

-         صدور آگهي

طبق تجربه تعداد زيادي از افرادي كه شخصا اقدام به طي مراحل ثبت شركت نموده اند پيشنهاد ميشود حتما اين كار به يك شركت معتبر سپرده شود تا با استفاده از وكلاي مجرب نسبت به انجام كارهاي قانوني براي ثبت شركت اقدام نمايند.

مدارك لازم براي ثبت برند

۱۷ بازديد

مدارك لازم براي ثبت برند 

قبل از هرچيز مختصري در خصوص ثبت برند توضيح داده و سپس مدارك مورد نياز براي ثبت برند ليست خواهند شد.علامت تجاري يا برند، نام يا نمادي است كه باعث تمايز كالا، محصول و يا خدمات شما از ساير رقبا شده و هدف اصلي آن فروش كالا يا خدمت به اقشار جامعه ميباشد. به بيان ديگر برند داراي ماهيتي اجتماعي است و برترين برندها آنهايي هستند مه همه انسان ها به نحوي احساس مالكيت دارند نسبت به آن برند و طرفدار آن هستند و بدان اعتماد دارند.

مدارك لازم جهت تقاضاي ثبت برند عبارتند از:

۱- تكميل اظهارنامه علامت تجاري

۲- مدارك هويتي مرتبط با درخواست كننده

الف اشخاص حقيقي:

  • كپي شناسنامه
  • كپي كارت ملي
  • كپي كارت بازرگاني (فقط درصورتي‌كه در علامت تجاري از حروف لاتين استفاده‌شده باشد)
  • كپي مجوز فعاليت (جواز تأسيس، پروانه بهره‌برداري، پروانه ساخت، جواز كسب يا كارت بازرگاني و يا هرگونه گواهي فعاليت صادره از نهادهاي نظارتي و حاكميتي دولتي مبني بر فعاليت در اين حوزه)

ب اشخاص حقوقي:

  • كپي روزنامه تأسيس و آخرين تغييرات شركت (از آخرين تغييرات شركت نبايد بيش از دو سال گذشته باشد)
  • كپي مجوز فعاليت (جواز تأسيس، پروانه بهره‌برداري، پروانه ساخت، جواز كسب يا كارت بازرگاني و يا هرگونه گواهي فعاليت صادره از نهادهاي نظارتي و حاكميتي دولتي مبني بر فعاليت در اين حوزه)
  • كپي كارت بازرگاني (فقط درصورتي‌كه در علامت تجاري از حروف لاتين استفاده‌شده باشد)
  • مدارك نماينده قانوني: درصورتي‌كه تقاضا توسط نماينده قانوني (وكيل، دارنده يا دارندگان حق امضا براي اشخاص حقوقي و …) به عمل آيد مدارك آن پيوست شود.
  • 1۰ نمونه گرافيكي يا كپي يا تصوير از علامت درخواستي حداكثر در ابعاد ۱۰×۱۰ سانتي‌متر
  • درصورت‌ سه‌بعدي بودن علامت تجاري مورد نظر، ارائه علامت به‌صورت نمونه گرافيكي يا تصوير دوبعدي به‌نحوي‌كه از شش زاويه متفاوت تهيه و درمجموع يك نمونه واحد را تشكيل دهند.
  •  ارائه مدارك مرتبط با فعاليت به‌عنوان‌مثال جواز اعلاميه تأسيس از صنايع يا پروانه بهره‌برداري صنايع يا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي يا پروانه كسب و …
  • استفاده از حق تقدم: درصورتي‌كه متقاضي يا متقاضيان ثبت بخواهند به استناد تقاضاي ثبت يا ثبت خارج از كشور از مزاياي حق تقدم (حداكثر ۶ ماه) استفاده نمايند مي‌بايست مدارك مربوط به‌حق تقدم را هم‌زمان با تسليم اظهارنامه يا حداكثر ظرف ۱۵ روز از آن تاريخ تسليم كنند.
  • تاييد نسخه‌اي از ضوابط و شرايط استفاده اعلامت جمعي توسط مقام صلاحيت‌دار
  •  رسيد مربوط به پرداخت هزينه‌هاي قانوني

در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص ثبت برند و يا ثبت علامت تجاري مي توانيد از مشاوره رايگان كارشناسان خبره موسسه ثبتي ويونا استفاده نماييد و يا به سايت شركت مراجعه فرماييد.

 

برند يا علامت تجاري چيست و چرا بسيار با اهميت است؟

۲۳ بازديد

برند يا علامت تجاري چيست و چرا بسيار با اهميت است؟

براي تبليغ و معرفي محصول و يا خدمات يك شركت ميبايست يك طرح و نماد متمايز و خاص تعريف كرد كه از اين طريق نسبت به ايجاد هويت بيزينس و فعاليت يك شركت اقدام نموده و موجوديت شركت در بين رقبا شكل خواهد گرفت.

دنياي امروز ما مملو است از تبليغات كه خواسته يا ناخواسته زندگي ما را احاطه كرده اند و شركت هاي بزرگ از اين روش براي معرفي محصول و خدمات خود استفاده ميكنند. استدها، بيلبوردها، تزيينات سيستم هاي حمل و نقل شهري، كاتالوگ ها، پوستر ها و هر بسته تبليغاتي راهي است تا شركت ها به كمك نماد يا علامت تجاري اختصاصي خود با رقبايشان به رقابت بپردازند و از اين طريق ادامه حيات اقتصادي داشته باشند.

انتخاب يك نام مناسب و ثبت برند راز موفقيت در بازار است و يكي از اصلي ترين راه هاي تحت تاثير قرار دادن مشتريان است. براي درك هرچه بهتر اهميت برند با ذكر يك مثال توضيح ميدهيم

معمولا افراد تعداد بسيار زيادي انتخاب دارند براي خريد يك محصول يا خدمت اما زمان و تحمل خيلي كمي دارند براي انتخاب آن و يكي از اصلي ترين نكات در انتخاب هرچه سريعتر يك محصول معيار اعتماد است.

لذا اعتماد سازي در بين مخاطبين يكي از اهميت هاي علامت تجاري است و در اين راستا ميبايست نسبت به ثبت برند اقدام نمود.

مثلا طبق آمار معتبر به صورت ميانگين فروش كوكاكولا 2.5 برابرپپسي است و به نحوي در ذهن مردم رخنه كرده كه عموما افراد ادعا ميكنند كوكاكولا طعم بهتري نسبت به پپسي دارد اما زماني كه در يك آزمايش علمي از پنجاه نفر از همان افراد درخواست مي شود با چشمان بسته مزه هر دو را بچشند و كوكاكولا از پپسي تشخيص دهند در كمال نا باوري غالبا قادر به اين كار نبودند!

سوالي كه در اين موقع  پيش مي آيد آن است اگر هر دو طعم مشابهي دارند چرا اكثر مشتريان اعتقاد دارند كوكاكولا طعم بهتري دارد و در نتيجه  كوكاكولا فروش 2.5 برابري دارد؟

جواب تنها يك كلمه است. برند!

شرايط ثبت شركت چيست؟

۲۷ بازديد

شرايط ثبت شركت چيست؟

مراحل ثبت شركت داراي فرآيند و شرايط خاصي است كه در قانون تجارت به طور كامل در مورد آن صحبت شده است. دقت داشته باشيد انواع مختلفي شركت وجود دارد كه هر يك داراي قوانين و ضوابط مختص خود مي باشند. طبق قوانين مستند در قانون تجارت جمهوري اسلامي ايران، متولي ثبت انواع شركت ها در كشور اداره ثبت شركت ها ميباشد كه در قالب شش نوع كلي اقدام به ثبت شركت مي نمايد. اين 6 نوع عبارت است از :

  1. شركت با مسووليت محدود
  2. شركت تضامني
  3. شركت سهامي
  4. شركت تعاوني
  5. شركت مختلط سهامي
  6. شركت مختلط غير سهامي

در ادامه سعي مي شود در خصوص شرايط ثبت انواع شركت ها توضيحاتي ارايه شود كه البته براي مطالعه دقيق تر قوانين مربوط به هر يك از شركت هاي مذكور مي توانيد به سايت ثبت شركت ويونا مراجعه فرماييد.

شرايط كلي ثبت شركت 

در تعريف شركت كه در زبان انگليسي كمپاني  (Company) گفته مي شود ميتوان گفت، شركت به يك واحد حقوقي متشكل از يك يا چند عضو گفته مي شود كه در راستاي رسيدن به هدف ويا هدف هاي مشخص تشكيل شده و كه اين اهداف ميتواند تجاري ويا غير تجاري باشد. حال اگر اهداف مورد نظر تجاري بوده باشد به آن شركت تجاري اطلاق مي شود و اگر هدف ها غير تجاري و يا به عبارتي غير انتفاعي باشد اصطلاحا به آن موسسه گفته مي شود. براي ثبت شركت به دو سند نياز است. سند اول عبارت است از شركتنامه و سند دوم اساسنامه است. به طور كلي فرآيند ثبت شركت به دو مرحله تقسيم مي شود: مراحل پيش از ثبت شركت و مراحل حين ثبت شركت. انتخاب نوع شركت مورد نظر شما از ميان تمامي انواع شركت ها كه در بالا مورد اشاره قرار گرفت در واقع جزو مراحل پيش از ثبت شركت ميباشد كه انتخاب نوع شركت بسيار تاثير گذار است در مواردي كه در ادامه اشاره مي شود:

 

 مسئوليت قانوني هر يك از شركا

هزينه هاي قانوني ثبت شركت

هزينه هاي اجرايي و عملياتي براي ثبت شركت

درصد (%) ماليات تعلق گرفته قابل پرداخت و بسياري موارد ديگر

حال براي انتخاب نوع شركت بايد به عوامل بسيار زيادي دقت كرد كه برخي از آن ها عبارت است از:

 اهداف تاسيس شركت

چشم اندازهاي پيش رو

نياز بازار يا جامعه هدف

حدود مسئوليت هر يك از شركا

تعداد شركا

7 مرحله اساسي براي ثبت شركت

۲۲ بازديد

7 مرحله اساسي براي ثبت شركت

ثبت شركت يكي از اساسي ترين قدم هايي است كه هر فرد مي تواند در زندگي خود بردارد و شروع به فعاليتي با اهداف بزرگ تر و حرفه اي تر و ديدگاهي بسيار كلان تر بكند. آنچه كه مسلم است ثبت شركت اين هم با قوانين و مقررات خاص داخل ايران نيازمند داشتن شريك تجاري ااست و شركت بدون داشتن حداقل يك شريك و يا چند شريك با توجه به ساختار و يا قالب شركت امكان پذير نيست.

به صورت كلي براي ثبت شركت نياز است كه اقداماتي انجام شود. هر چند وجود انواع مختلف شركت و قوانين خاص ثبت هر يك از شركت ها داشتن دانش حقوقي را لازمه ثبت شركت مي كند اما اين كار امروزه با دانش و تخصص شركت ها و موسسات حقوقي به راحتي امكان پذير شده است.

در ادامه در هفت گام ساده و عملياتي شرايط ثبت شركت را با شما دنبال خواهيم كرد. به ياد داشته باشيد كه ثبت شركت هر چند در اين مراحل شدني است اما بهتر است از افراد داراي شناخت حقوقي براي ثبت شركت حتما كمك بگيريد.

هفت مرحله تا ثبت شركت

1-    قرارداد خود را امضا كنيد:  همانطور كه توضيح داده شد براي ثبت شركت لازم است كه شركا با  هم توافقنامه يا قراردادي امضا كنند. براي اين كار بايد همه شركا حتما قرارداد را امضا و با مفاد آن كه معمولا نوع و شرايط شراكت در آن ذكر شده است توافق كنند.

2-    تكميل مدارك شركت: مدارك شركت مانند اساسنامه، شركتنامه و يا اظهارنامه و به دنبال آن تنظيم صورتجلسه مجمع عمومي موسسين، صورتجلسه هيئت مديره اوليه و تكميل مداركي مانند شناسنامه و كارت ملي شركا، مجوز احتمالي و يا وكالت نامه وكيل و غيره مي باشد. براي اطلاع از مدارك مورد نياز براي ثبت شركت ابتدا قالب شركت را انتخاب و بعدا مدارك مورد نياز را متناسب با آن قالب شركت آماده كنيد.

3-    انتخاب نام براي شركت: يكي از حساس ترين قسمت هاي ثبت شركت است كه بعدا حتي براي ثبت برند و برند سازي و يا دريافت كارت بازرگاني نيز مي تواند در شهرت و اعتبار شركت دخيل باشد. فرم تعيين نام براي شركت به اين صورت است كه به شما فرصت داده مي شود تا  نام را به ترتيب اولويت براي شركت خود در نظر بگيريد و انتخاب كنيد. از بين اين نام ها كه بايد شرايط خاص داشته باشد و مطابق با قوانين تعيين نام انتخاب شده باشد، يك نام توسط اداره ثبت شركت ها براي شما در نظر گرفته مي شود. قوانين تعيين نام را مي توانيد با مراجعه به سايت ويونا و قسمت قوانين مطالعه فرماييد.

4-    امضا و تاييد اوراق شركت: اساسنامه، شركتنامه و اظهار نامه و همچنين صورتجلسات هيئت مديره و صورتجلسه مجمع عمومي موسسين بايد حتما به امضا همه شركا رسيده باشد. اين امضا با نام تاييد اوراق مشخص مي شود و با امضا اين اوراق شركت وارد روال قانوني براي ارائه تقاضا براي ثبت شركت مي شود.

5-    تنظيم تقاضا براي ثبت شركت و تشكيل پرونده: در اين مرحله بايد شركا يك درخواست براي ثبت شركت آماده كنند و به همراه ساير مدارك براي تشكيل پرونده در اداره ثبت شركت ها ارسال كنند. در واقع مدارك به همراه تقاضا بايد تكميل شوند و هيچ نقصي در آنها نباشد تا پرونده ثبت شركت تشكيل شود.

6-    كارشناسي ثبت شركت: بعد از تكميل پرونده، كارشناسان خبره اداره ثبت شركت ها اقدام به كارشناسي و اظهار نظر در خصوص درخواست براي ثبت شركت خواهند كرد. در صورت وجود نقص پرونده رد مي شود و موضوع نقص به متقاضيان توضيح داده مي شود. در صورت تاييد بايد هزينه ها را براي ثبت شركت و آگهي شدن موضوع ثبت پرداخت كنيد.

7-    ثبت شركت، انتشار آگهي و تحويل اسناد ثبت شركت: در مرحله هفتم بعد از تكميل پرونده و پرداخت هزينه ها، موضوع ثبت شركت در روزنامه كثير الانتشار و روزنامه رسمي بايد آگهي شود و نهايتا مدارك شركت  مانند تقاضانامه، اساسنامه، شركتنامه و صورتجلسات به متقاضيان تحويل داده مي شود و شركت ثبت مي شود.

همانطور كه توضيح داده شد اين هفت قدم براي ثبت شركت الزامي است و اين مراحل اساسي ثبت شركت است . پيشنهاد مي شود براي ثبت شركت حتما از يك مشاور و يا موسسه حقوقي معتبر مانند هلدينگ ويونا مشاوره دريافت كنيد.






 

مراحل ثبت شركت در اداره ثبت شركت ها (بخش اول)

۲۲ بازديد

مراحل ثبت شركت در اداره ثبت شركت ها  (بخش اول) 

بر خلاف گذشته فرايند ثبت شركت بدون نياز به حضور در اداره ثبت شركت ها و به صورت اينترنتي انجام مي شود. كليه علاقمنداني كه به دنبال فعاليت به صورت حقوقي با ثبت شركت هستند و خواهان اين هستند كه كسب و كار خود را در قالب يك شخصيت حقوقي دنبال كنند لازم است كه با مراجعه به سامانه اينترنتي اداره ثبت شركت ها مراحل ثبت شركت را به صورت كامل انجام دهند. اما با اين وجود توصيه كليدي خود اداره ثبت شركت ها نيز اين است كه براي ثبت شركت حتما از تخصص افراد خبره و كارشناسان كار بلد استفاده كنيد تا نياز به دوباره كاري و يا درخواست مجدد براي ثبت شركت نباشد.

به صورت كلي براي ثبت شركت به صورت آنلاين و از درگاه اينترنتي اداره ثبت شركت ها بايد مراحل زير را انجام دهيد كه با هم مرور خواهيم كرد:

1-    تعيين قالب شركت

اولين قدم براي ثبت شركت بعد از مراجعه به سامانه اداره ثبت شركت ها، انتخاب قالب شركت است. در اين خصوص اشراف به ماده 20 قانون تجارت مهم است زيرا 7 شركت تجاري و يك موسسه غير تجاري در اين مرحله به شما نمايش داده مي شود كه انتخاب هر يك قوانين و مقررات و شرايط خاص خود را دارد. در اين مرحله بايد متناسب با اهداف و برنامه هاي خودد و نوع فعاليت و احتمالا موضوع فعاليت شركت خود، يك قالب را انتخاب كنيد.

2-    تعيين شركا يا سهامداران شركت

گام دوم ثبت شركت در سامانه اينترنتي اداره ثبت شركت ها مشخص كردن شركا يا سهامداران شركت است كه بايد متناسب با قالب شركت حداقل نفرات شريك رعايت شود. مثلا براي شركت با مسئوليت محدود حداقل دو نفر شريك و براي شركت تعاوني حداقل 7 نفر شريك بايد معرفي كنيد. در اين مرحله بايد مشخصات شركا و ميزان سهام و سرمايه آنها مشخص شود. تعيين شركا با توجه به اهميت و نقشي كه در شركت دارند و مشاركت آنها در سود و زيان شركت در ابتداي ثبت شركت اهميت زيادي دارد.

3-    تعيين ميزان سرمايه شركت و آورده هر يك از شركا

همانطور كه توضيح داده شد يكي از اقدامات كليدي براي ثبت شركت اين است كه ضمن مشخص كردن سرمايه اوليه شركت ميزان سهم هر فرد از سرمايه شركت را مشخص كنيد. در اين مرحله نيز بايد ميزان حداقل سرمايه تعريف شده در قوانين هر شركت را به خوبي رعايت كنيد. مثلا اگر قالب شركت خود را سهامي خاص انتخاب كرده باشيد بايد حداقل 1 ميليون ريال سرمايه اوليه را براي شركت در نظر بگيريد و 35 درصد از آن را در ابتدا در حساب شركت واريز يا تاديه كنيد.

4-    مشخص كردن موضوع فعاليت شركت

اقدام بعدي تعيين موضوع فعاليت شركت است كه در واقع اصل اساسي تشكيل شركت بوده است. انتخاب موضوع براي ثبت شركت از اين جهت اهميت دارد كه اگر موضوع به درستي بيان نشود ممكن است مانع ثبت شركت شود و يا در صورت ثبت شركت در آينده شركت محدوديت هايي را براي فعاليت شركت به وجود بياورد. بنابراين يكي از حساس ترين مراحل براي ثبت شركت انتخاب موضوع فعاليت شركت است. قبل از انتخاب موضوع براي ثبت شركت انواع مختلف موضوعاتي كه مي توانيد ثبت كنيد را حتما با مشاورين ثبت شركت بررسي كنيد.

بهترين قالب براي ثبت شركت

۱۳ بازديد

بهترين قالب براي ثبت شركت

پيچيدگي روابط بين شركا و مراقبت از منافع و به دست آوردن مزاياي مورد انتظار از مهم ترين عوامل براي ثبت شركت است. بسياري از افرادي كه به دنبال داشتن يك شخصيت حقوقي در قالب ثبت يك شركت هستند در خصوص نوع مشاركت خود و احتمالا منافع و تعهدات خود در شركت ابراز نگراني مي كنند. شايد يكي از مهم ترين دلايلي كه بسياري از كسب و كارها پس از ثبت شركت به موفقيت مورد انتظار خود نمي رسند همين عدم شفافيت بين شركا و نوع مشاركت آنها در ثبت شركت باشد.

در اينجاست كه اهميت انتخاب قالب شركت براي ثبت شركت بيش از پيش مشخص مي شود. قانون تجارت ايران به خوبي با تعريف 7 نوع شركت تجاري و 1 موسسه غير تجاري به صورت ردقيق به موضوعاتي مانند روابط تجاري بين شركا پرداخته است.

شركت ها در ساختار حقوقي قانون تجارت ايران به دو دسته كلي تقسيم مي شوند. يا از نوع شركت اشخاص هستند و يا از نوع شركت هاي سرمايه اي. هر چند برخي از آنها از هر دو وام دار هستند و در واقع هم سرمايه اي و هم اشخاص به نوعي تصور مي شوند.

آنچه كه اهميت دارد اين توجه به تفاوت اين نوع شركت ها است كه در ضمن خود تفاوت هاي بيشتري نيز به همراه دارند. در شركت هاي سرمايه اي اعتبار شركت به سرمايه شركت وابسته است و در واقع اشخاص رنگ كمتري و يا اهميت كمتري در اين نوع شركت ها دارند. با اين توضيح كه هر گاه شركتي به صورت سرمايه اي شكل بگيرد اين افراد تنها به اندازه سرمايه و يا سهام خود كه از سرمايه سرچشمه مي گيرد در شركت مسئوليت و ديون دارند، از مزاياي و سود شركت منفعت مي برند و در اصل بيش از سرمايه يا سهام خود در شركت مسئوليت ندارند.

اما شركت هاي اشخاص عمدتا اعتبار خود را از اشخاص دريافت مي كنند. به اين مفهوم كه مشتريان اين نوع شركت ها افراد را مي شناسند و به اعتبار اين افراد است كه مشتري شركت مي شوند و يا وارد معاملات و تعاملاتي با شركت مي شوند. بنابراين در اين نوع شركت ها اشخاص بايد تمامي تعهدات و ضمانت شركت را عهده دار شوند. به عبارت ديگر در شركت هاي اشخاص به دليل اينكه اعتبار شركت وابسته به نام و شهرت افراد است بايد خود اين اشخاص تمامي تعهدات شركت را عهده دار شوند.

بنابراين در زمان ثبت شركت آنچه كه اهميت دارد شناخت اين نوع مشاركت ها است. هر چند عوامل ديگري نيز در اعتبار شركت ها نقش دارد. مثلا ساختار قانوني و يا مدت زمان مديريت و نحوه نظارت بر شركت ها نيز در هر قالب شركتي با هم تفاوت هايي را دارد.

انواع لوگو و نحوه ثبت آن

۱۸ بازديد

انواع لوگو و نحوه ثبت آن

لوگو در واقع نام ديگر برند است اما بايد توجه داشت كه تفاوت هاي ظريفي بين اين دو وجود دارد. هر چند تمامي مراحل ثبت برند و ثبت لوگو يكسان است و در ايران وظيفه ثبت برند، ثبت علامت تجاري و ثبت لوگو بر عهده سازمان مالكيت معنوي است اما خلق يك برند بدون شناخت ويژگي ها و خصوصيات يك لوگو كار دشواري است.

لوگو درست مانند برند نشانه اي است كه كسب و كار شما را معرفي مي كند و با ديدن آن مشتريان مختلف كسب و كار شما را مي شناسند و به ديگران معرفي مي كنند به همين دليل است كه داشتن يك برند يا يك لوگو نياز به شناخت كافي از علائم و نشانه هاي تصويري دارد تا فرايند برند سازي را براي شما تسهيل كند. لازم به ذكر است كه همه برند ها تركيبي از تصاوير يا تايپوگرافي ها هستند اما استفاده از اين تصاوير به صورت هاي متفاوتي انجام مي شود. به صورت كلي 7 نوع لوگو را مي توان دسته بندي كرد:

1-   لوگو مونوگرام يا لترمارك (Monogram logo - Lettermark ) 

اين نوع لوگو ها معمولا مخفف اسم برند يا نام تجاري يك كسب و كار هستند. حروف به صورت دوتايي و يا سه تايي عمدتا در كنار هم قرار مي گيرند و با حرف بزرگ نوشته مي شوند. لوگو مونوگرام مي تواند مستعار چند كسب و كار باشد كه با هم فعاليت مي كنند. اگر نام تجاري بزرگي براي شركت انتخاب كرده باشيد مونوگرام لوگو مي تواند گزينه مناسبي براي ثبت باشد.

2-   لوگو تايپ يا ورد مارك (logotype - Wordmarks)

لوگوتايپ يا ورد مارك هم نوعي برند يا لوگو است كه با استفاده از فونت و تركيب فونت ها ساخته مي شود و تفاوت اصلي آن با مونوگرام اين است كه تنها تمركز بر روي نام يك كسب و كار دارد و به صورت كامل آن كسب و كار را معرفي مي كند. به عنوان مثال Coca-Cola يك لوگوتايپ است. لوگوتايپ براي كسب و كارهايي با نام مختصر و كوتاه مفيد است.

3-   پيكتوريال مارك يا لوگو تصويري

براي ثبت علامت تجاري يا برند يكي از بهترين انواع لوگوها، لوگو يا مارك پيكتوريال يا همان تصويري است.  اين نوع لوگوها با نماد برند يا لوگو نماد نيز شناخته مي شوند و تنها استفاده از يك آيكون يا گرافيك را به كار مي گيرند. اين نوع لوگو ها به راحتي در ذهن مي نشينند و براي معرفي محصولات و خدمات از بهترين انتخاب ها هستند. نماد پرنده توئيتر، نماد اپل و بسياري ديگر از اين نوع نمادها از را مي توان نمونه هاي لوگو پيكتوريال يا تصويري دانست.

4-   لوگو انتزاعي (Abstract logo)

لوگو انتزاعي با لوگو پيكتوريال شباهت هاي زيادي دارند و در واقع هر دو تصويري هستند. اما تفاوت كليدي لوگو انتزاعي با لوگو پيكتوريال اين است كه از قالب يا شكل هندسي به صورت انتزاعي براي معرفي كسب و كار به كار گرفته شده است و از تصاوير شناخته شده مانند سيب براي اپل و يا پرنده براي توييتر خبري نيست. لوگو Pepsi، لوگو Adidas يا لوگو BP را مي توان از معرف ترين لوگوهاي انتزاعي دانست.

5-   لوگو مسكوت (Mascot )

تا به حال به لوگو چي توز و يا دكتر بن و امثال آن دقت كرده ايد؟ اين نوع لوگوها تصاوير اشخاصي يا شخصيت هاي انساني و حيواني هستند ك هاغلب به صورت نقاشي شده و با شمايل دوست داشتني طراحي مي شوند. به اين نوع لوگو ها لوگو مسكوت يا Mascot گفته مي شود. اين نوع لوگوها بهترين راه براي ارتباط برقرار گردن با مشتريان بخصوص در تبليغات هستند. Kool-Aid Man يا KFC’s Colonel از مشهورترين لوگو هاي مسكوت در دنيا هستند.

6-   لوگو تركيبي (Combination Mark )

يكي از متداول ترين نوع برند ها يا لوگوها را مي توان تركيبي از ويژگي ها و يا تصاوير توضيح داده شده دانست كه تصوير پردازان و هنرمندان براي خلق برند ها در اين حالت دست خود را باز مي گذارند و با استفاده از دو تا چند نوع روش فوق مانند پيكتوريال، يا مسكوت يا لتر مارك و غيره يك برند يا لوگو خاص و منحصر به فرد ايجاد مي كنند. در واقع در لوگو تركيبي مي توان تركيبي از تصاوير و حروف را مشاهده كرد.

7-   لوگو امبلم (emblem )

اگر براي طراحي برند يا لوگو يك تصوير انتخاب شود و در داخل آن تصوير يا نشانه از فونت يا حروف استفاده شود مانند انواع مدال ها و مهرها ، لوگو طراحي شده به نام امبلم يا emblem كه در فارسي تمثيل ناميده مي شود شناخته مي شود. اين نوع لوگو قديمي و سنتي به نظر مي رسند اما هنوز هم براي بسياري از كسب و كارها بهترين انتخاب هستند. استارباكس يا هارلي داوينسون از مشهورترين برند هاي امبلم هستند.

شناخت اين هفت نوع لوگو يا برند مي تواند به شما براي خلق يك برند خارق العاده و زيبا كمك كند. اما با وجود اينكه بسياري بين برند و لوگو تفاوت قائل نمي شوند بايد در نظر داشت كه هر دو در زبان مشتري براي شناخت محصول به كار گرفته مي شوند و نشانه اي بسيار محكم براي آدرس دهي به محصولات هستند. در هر صورت ايجاد يك برند سرمايه گذاري زيادي مي طلبد و براي حفظ آن بايد حتما براي ثبت برند اقدام كرد.

 

روش ثبت لوگو يا برند

براي ثبت برند در سال هاي اخير متقاضي حقيقي و يا حقوقي بايد خود و يا نماينده قانوني او يعني وكيل حقوقي او با مراجعه به سايت سازمان مالكيت معنوي براي ثبت برند درخواست بدهد. در اين مرحله نياز است كه اظهارنامه ثبت برد يا ثبت علامت تجاري تكميل شود. اهميت بسيار زيادي دارد كه اظهارنامه ثبت برند به درستي تكميل شود. بنابراين توصيه اين است كه كار تكميل اظهارنامه و ثبت برند توسط متخصصين انجام شود.

پس از درخواست، اين درخواست براي كارشناسان سازمان مالكيت معنوي ارسال مي شود و مشخصات ثبت شده بريا برند مورد بررسي قرار مي گيرد. مراحل استعلام برند يا بررسي برند انجام مي شود بنابراين لازم است كه مدارك براي ثبت برند ارسال شده باشد و در بين آنها 10 نمونه از تصاوير برند مورد نظر براي ثبت نيز در قالب تصاوير 10*10 براي اين سازمان ارسال شده باشد.

پس از بررسي ممكن است به دلايلي ثبت برند رد شود كه در هر صورت دليل عنوان مي شود و براي مرتفع شدن مشكلات ثبت برند بايد اقدام و درخواست مجددا ارسال شود. اما در صورت پذيرش درخواست ثبت برند بايد مدارك به صورت فيزيكي براي سازمان مالكيت معنوي ارسال شود و هزينه هاي ثبت برند به صورت آنلاين پرداخت شود.

پس از اين مرحله برند در دفاتر سازمان مالكيت معنوي ثبت مي شود و در دو مرحله موضوع ثبت برند يا ثبت لوگو آگهي مي شود و بعد از اين دو مرحله كه به فاصله 30 روز انجام مي شود، گواهينامه ثبت برند براي متقاضي صادر مي شود و طبق اين گواهينامه برند يا لوگو براي 10 سال متعلق به ثبت كننده برند است و هر بار قبل از منقضي شدن تاريخ برند اولويت تمديد ثبت برند با ثبت كننده برند خواهد بود.